6. Cephale klachten (kauwstelsel, hoofdpijn)

De module cephale klachten (kauwstelsel, hoofdpijn en duizeligheid) is de zesde module die als zodanig is vormgegeven door de School voor manuele therapie Nederland (SMTN).

STARTDATUM:
14 januari 2020
DUUR:
8 lesdagen op school. 12 uur zelfstudie
ID:
MT-06

Adres

School voor Manuele Therapie,
PC Staalweg 50, 3721 TJ Bilthoven   Klik om te bekijken op Google Maps

Categorieën

module

Manueeltherapeutische behandeltechnieken bij cephale klachten (kauwstelsel, hoofdpijn en duizeligheid)

De module cephale klachten (kauwstelsel, hoofdpijn en duizeligheid) is de zesde module die als zodanig is vormgegeven door de School voor Manuele Therapie Nederland (SMTN). De SMTN verzorgt al decennia onderwijs in manuele therapie (op post-HBO en master-niveau). De basis daarvan bestaat uit de ‘Methode Van der Bijl’ die in de jaren zestig van de vorige eeuw ontstond, en nadien ontwikkeld en vernieuwd is.

Over deze module

Deze module is onderdeel van de opleiding tot Manueel Therapeut, maar kan ook als losse module worden gevolgd in de vorm van bijscholing / nascholing (met accreditatie). De module is uitermate geschikt voor fysiotherapeuten, oefentherapeuten, manueel therapeuten, podotherapeuten en register podologen.

— BINNENKORT MEER INFORMATIE OVER DEZE MODULE OP DEZE WEBSITE —

Bij elke module gelden de volgende uitgangspunten:

  • Vaardigheidsonderwijs maakt het grootste deel uit van elke module. Naast theoretische onderwerpen als functionele Anatomie en klinisch redeneren vormt het trainen van behandeltechnieken (’skills’) het belangrijkste onderdeel.
  • Functionele morfologie wordt gehanteerd als basiswetenschap. Deze aan de Biologie gelieerde wetenschap (Mechanobiology) gaat onder andere uit van uitdagende uitganspunten als het ‘optimal design’: binnen het menselijk lichaam bestaan geen ontwerpfouten (een achillespees is niet slecht doorbloed!). Een gevolg is dat geprobeerd wordt te begrijpen waarom ons lichaam gebouwd is zoals het is gebouwd en functioneert zoals het functioneert.
  • De individualiteit van elke mens staat centraal. Mede omdat iedereen een eigen (unieke) lichaamsbouw heeft, wordt iedereen gekenmerkt door individuele bewegingspatronen. De analyse van het individuele functiemodel van elke patiënt is richtinggevend voor de behandeling. Het individuele functiemodel wordt opgesteld aan de hand van een mechanische interpretatie van voorkeursbewegingen en bewegingsvoorkeur van de patiënt. In dit model worden geen tekortkomingen vastgesteld, maar wordt aangegeven wat de manier van bewegen is die past bij deze patiënt. In combinatie met gegevens uit de artrokinematica en de functionele Anatomie kan daarmee een behandelplan worden opgesteld.
  • Bewegingspatronen in gewrichten kunnen worden aangepast door het uitvoeren van (passieve) behandeltechnieken. Daarmee kunnen de oorspronkelijke bewegingspatronen hersteld (opnieuw mogelijk gemaakt) worden. Dit wordt tevens beschouwd als een voorwaarde voor weefselherstel en een bijdrage aan het succes van actieve oefentherapie. De combinatie van manueeltherapeutische behandeltechnieken en actieve oefentherapie wordt (ook) bij de behandeling van lage-rugklachten als waardevol gezien.
  • Behandeltechnieken bestaan uit mobiliserende technieken, met name niet uit manipulaties. Het peri-articulaire weefsel (met name collageen bindweefsel in disci en ligamenten) moet in staat worden gesteld om te ‘leren’ van de uitgevoerde bewegingen en daarbij passen gewrichtsbewegingen die in een rustig tempo en herhaaldelijk uitgevoerd worden.

Algemene informatie

In iedere module is veel aandacht voor het uitvoering van de zachte behandeltechnieken, het praktijk onderzoek en de analyse rond klachtenbeelden. Ook het bewegingsgedrag van gewrichten in de keten en het klinisch redeneren komt aan bod.  De mechanische samenhang tussen gewrichten in een bewegingsketen speelt een belangrijke rol gedurende de hele cursus.

Lesschema & studiebelastingsuren

Deze module beslaat 8 dagen op de school. Een lesdag start om 09.30 en eindigt om 16.30 uur. Het totaal aantal contacturen per module is 48 uur. Het aantal zelfstudie uren is 12 uur. De modules worden gegeven in de vorm van hoorcolleges en praktijkcolleges, aangevuld met diverse presentaties van de deelnemers.

Accreditatie

Voor deze module wordt accreditatie aangevraagd bij het KNGF (register algemene fysiotherapeut en manueel therapeut), ADAP (oefentherapeut), VMT en Keurmerk. Voor een aantal modules wordt ook accreditatie aangevraagd bij de ADAP (podotherapeuten) en KABIZ (registerpodologen).

De cursuslocatie en organiserende instantie

School voor Manuele Therapie Nederland,
PC Staalweg 50,
3721 TJ Bilthoven

T: 06-20 16 34 21 .

De module staat onder leiding van Dhr H. Leopold MMT, docent aan de School voor Manuele Therapie Nederland. Daarnaast zijn er gastsprekers Drs H. Oonk en Dhr P. van der Meer.

Het docententeam

Het docententeam bestaat uit docenten verbonden aan de School voor Manuele Therapie Nederland, waaronder

  • Dhr H. Leopold MMT
  • Dhr P. Akkerman
  • Dhr F. Eising
  • Dhr. D.van Os
  • Dhr F.van Glabbeek